Hamnfärjan Kvick – Helsingborg

M/S Kvick som ursprungligen hette M/S Quick, det har funnits tre, gick som färja från Helsingborgs hamn till Parapeten fram till 1961.

Världens dyraste färja?
Kvick, en legendarisk motorfärja som trafikerade inre/norra hamnen mellan Hamntorget och Parapeten i Helsingborg under nära 80 år. En sträcka på ca 75 meter med båt, men ca 1.5 kilometer om man skulle ta sig runt till fots eller med cykel.

Den har kallats världens dyraste färja – i förhållande till resans längd.

Hamnpaviljongen – Hampis
Restaurang- och dansstället Hamnpaviljongen byggdes 1890 – och för att underlätta för besökarna till Hamnpaviljongen inrättades en färjelinje mellan Hamntorget och Parapeten.

Quick – Quick II – Kvick
Den första hamnfärjan invigdes sommaren 1893 – taxan var då tre öre för vuxen. Den var koleldad och 9,6 meter lång och 2,6 meter bred. Hon byggdes om i slutet av 1890-talet och fick ett utseende liknande de senare Kvick. 1937 blev det en motorfärja med dieselmotor som var 17,12 meter lång.

Kvick seglade troget fram och tillbaka under alla år med undantag under andra världskriget, trafiken upphörde 1969 – då kostade det 50 öre för en enkelresa. Orsaken till att trafiken lades ner var att risken ansågs för stor för en kollision mellan Kvick och tågfärjorna till och från Helsingör som hade sina färjeläge vid sidan om Kvicks, och korsade varandras rutter.

G Pettersson 2022-02-16

Källa: Helsingborgs stadslexikon Hbg Nu - extern länk!