Elscooter – eller inte?

Elscootrar – praktiskt och smidigt transportmedel eller en leksak för oansvariga som orsakar irritation och lämnas på olämpliga ställen?

Ja, ingen har väl undgått de nya batteridrivna elscootrarna som man hyr och lämnar på trottoaren (i bästa fall). Scootrarna väcker både entusiasm och förargelse. De har snabbt blivit populära, av dem som kör dem, inte så mycket av vissa andra – de syns överallt, uppställda, eller liggande tyvärr, och körandes på cykelbanorna (i bästa fall).

Först ut med sina scootrar för uthyrning i Helsingborg var det svenska bolaget Voi, och kort efter det kom det amerikanska företaget Lime med sina.

Cykel/ar
Eftersom de har en maxhastighet på 20 km/h klassas de som cykel enligt trafikkontoret och omfattas därför av samma regelverk.

För att hyra scootrarna måste man vara över 18 år, nykter, köra på cykelbanor och helst ha hjälm. Tjänsten, för er som inte vet, låter användaren genom en app hyra en elscooter och sedan lämna den var som helst.

Trafikregler för cykel hittar du här – transportstyrelsen.se

Överträdelser
De vanligaste trafikregler som bryts som det ser ut idag, är t.ex, köra på trottoaren, köra två stycken på en scooter och köra för fort på gågator och gångfartsområde.

När man cyklar på en gågata eller ett gångfartsområde är högsta hastigheten gångfart och man har väjningsplikt mot gående.

Ett annat problem är övergångsställen. Det är tillåtet att cykla över en gata på övergångsställe. MEN, fordon har ingen väjningsplikt mot cyklister där – endast gående.

“En cyklande som ändå korsar en väg på ett övergångsställe har alltid väjningsplikt både mot gående och mot fordon på vägen.”

Såklart är det böter för överträdelserna – oftast är det på 500, eller 1 000:-

Snabbt enkelt – app
Med en app på telefonen kan man låsa upp skotern, och kicka iväg.

Med appen kan man även se var det finns lediga scootrar i närheten och hur pass laddade de är på en karta. Ladda ner appen, skriv in din uppgifter, och du är klar – svårare är det inte.

Kostnad
Som det ser ut i skrivande stund kostar det för både Lime och VOI 10 kronor i upplåsningsavgift, sedan 3 kronor per minut för Lime och 1 – 3 kronor per minut för Voi.

Lime (limegrön): Startpris 10 kr + 3 kr/min
Voi (röd): Startpris 10 kr + 1-3 kr/min (minuttaxa beroende på dag)

Parkering
Det är nog det som upprört mest. För man parkerar och lämnar helt enkelt scootern där man är när man är klar med den. Det har gjort att scootrarna står eller ligger slängda lite överallt och ofta på fel platser – exempelvis tvärs över och mitt på gångbanorna.

För personer med nedsatt syn, för äldre med rullator, för rullstolsburna, är scootrarna allt ifrån irritationsmoment till riktigt farliga fällor.

Elscooter regler
För att en elscooter ska vara laglig att köras med på allmän väg, behöver den klassas som en cykel eller moped. Vilken kategori den hamnar i handlar om motorstyrka och maxhastighet och de regler som listas nedan gäller för elscooter, elsparkcykel och fatscooter.

En cykelklassad elscooter har en maxhastighet på 20 km/h och en motoreffekt på makt 250 W. För att de ska vara lagliga att köra med på allmänna vägar, måste de vara försedda med ringklocka och broms. Om du vill kunna köra i mörker måste de dessutom vara försedda med lykta fram, reflex bak och vit eller orangegul reflex åt sidan.

En mopedklassad elscooter har en motoreffekt på max 1000 W och kan högst köras i 25 km/h. Fordonet ska vara typgodkänt enligt EU-gemensamma regler eller ha godkänts vid en mopedbesiktning. En typgodkänd moped har en skylt och ett intyg (CoC-dokument) som intygar godkännandet. Här måste du även se till att skaffa en trafikförsäkring, ha förarbevis eller körkort och vara minst 15 år gammal.

Källa: transportstyrelsen.se ‎Hbg Nu - extern länk!